-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:46869 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:21

آيهء 46سورهء اعراف (و علي الاعراف رجال ...) منظور از اعراف چيست ؟

.

دربارهء اعراف اقوال و احتمالات مختلفي وجود دارد:

1 اعراف جايي است كه مُشْرِف بر اهل بهشت و اهل جهنم است .

2 ديواري است ميان بهشت و جهنم .

3 تلّي و بلندي ميان بهشت و جهنم است كه بر روي آن عده اي از گناه كاران قرار دارند.

4 ديواري است كه خداوند بين مؤمنان و منافقان در آيه ذكر كرده است (فضرب بينهم بسور له باب ٌ).

5 معناي اعراف جايگاه شناسايي بين بهشتيان و جهنميان است .

6 اعراف همان پل صراط است .(1)

دربارهء اهل اعراف يعني كساني كه بر اعراف قرار دارند, دوازده قول نقل شده است كه اصول آن ها به سه قول برمي گردد:

1 اهل اعراف رجالي از اهل منزلت و كرامت هستند, مانند انبيا و شهدا و فقها.

2 كساني كه اعمال خوب و بدشان مساوي است .

3 عدّه اي از ملائكه هستند.

از سياق آيات استفاده مي شود كه قول اوّل درست مي باشد.(2)

تعداد رواياتي كه قول اوّل را تأييد مي كند, بيشتر است . به چند روايت اشاره مي كنيم :

1 از اميرالمؤمنين 7نقل شده است كه فرمود: .(3)

2 از سلمان فارسي نقل شده است كه از پيامبر بيشتر از ده مرتبه شنيدم كه به علي 7فرمود: .(4)

3 از علي 7نقل شده است كه فرمود: .(5)

4 امام باقر7فرمود: .(6)

5 امام صادق 7فرمود: .(7)

بدون شك دو گروه در اعراف حضور دارند:

الف ) گروهي مانند ائمهء پيامبران و اوصياي آن ه اكه نظارت بر وضع بهشتيان و دوزخيان دارند.

ب ) گروه ديگر گنهكاران از امت هاي پيشين و امت محمد مي باشند كه آن ها اميدوارند مورد شفاعت واقع شودن ,چون نه كفهء اعمال بد آن ها مي چربد, نه كفهء اعمال بد آن ها.

(پـاورقي 1.الميزان , ج 8 ص 126

(پـاورقي 2.الميزان , ج 8 ص 129

(پـاورقي 3.الصافي , ج 2 ص 199

(پـاورقي 4.همان .

(پـاورقي 5.الصافي , ج 2 ص 199

(پـاورقي 6.همان .

(پـاورقي 7.همان .



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.